• |  
           

SEGMENTACJA KREDYTOBIORCÓW – JAK ROZMAWIAĆ Z BANKIEM?

Ustalając koszt kredytu, bank musi uwzględnić koszt ryzyka związanego z klientem. Klient bogaty, z oczywistych powodów, jest uważany za mniej ryzykownego niż klient biedny. Nie ma równości w traktowaniu klientów, bogatszy zapłaci za taki sam kredyt mniej niż biedniejszy. Badając zdolność kredytową klienta, bank przeprowadza jednocześnie uproszczoną segmentację klientów. Analiza sytuacji materialnej klientów i przeliczenie nadwyżki finansowej na członków rodzin pozwala na podział klientów na grupy. Najczęściej banki dzielą klientów na cztery grupy: bardzo dobrych, dobrych, miernych i złych (nazwy grup są bardzo różne, banki mogą też wyróżniać większą liczbę grup), klienci oczywiście nie są informowani o tym, do jakiej grupy ich zakwalifikowano. Klienci bardzo dobrzy otrzymają kredyt na korzystniejszych warunkach niż przeciętne (do tego bank jest gotów pójść na dalsze, niewielkie jednak, ustępstwa, aby nie stracić takiego klienta) więcej na Niskarata.org. Klienci dobrzy stanowią podstawową grupę klientów banku, otrzymają oni kredyt na warunkach uznawanych za przeciętne.

Czytaj więcej »